När man ger en person en present så är det ett tecken på uppskattning, omtanke och vänskap och för många människor är det roligare att ge en gåva än att ta emot en. Att sprida glädje är värdefullt för alla och ger en känsla av positivitet och meningsfullhet. Som företagare finns det många fördelar med ge anställda och kunder julgåvor, och förutom den egna glädjen så är det också ett strålande sätt att marknadsföra sig själv utan att det upplevs som påfrestande och tjatigt, vilket ofta är fallet med många andra former av reklam.

Vad för slags gåva man ger bort är helt upp till en själv och man kan enkelt anpassa den efter både sitt budskap och sin plånbok. För den som tar emot gåvan är det alltid en positiv gest och även om den är billig så är det alltid tanken som räknas. Det gäller dock att gåvan inte är billig vad gäller kvalitet utan det bästa man kan göra är att skaffa ett föremål som är av god kvalitet men kanske inte kräver några större utsvävningar.

Har man ett mindre företag med en mer sparsmakad budget så är bra julgåvor enkla saker som kommer till stor användning för mottagaren. Det kan handla om en praktisk vattenflaska till gymmet, en liten chokladask eller en snygg penna med din logo tryckt lite diskret på sidan. En kaffekopp är alltid uppskattad, eller varför inte en keps eller en varm mössa till vintern? Som större företag kan man lägga ut lite mer på gåvorna och till och med ge bort ett helt set med kläder och utrustning till träningen eller en större chokladask med exklusiva bitar. Detta kan dessutom ge en ny dimension åt den digitala marknadsföring som redan pågår, då ditt firmanamn med detta blir mer fysiskt i den verkliga världen och därmed får smak och känsla.