När det börjar bli dags att förbereda julfirandet är det också dags att tänka på vad man kan göra för sina kunder och anställda.
Julen är en speciell tid som är särskilt associerad med givmildhet och glädje och att ge julgåvor är inte bara en trevlig tradition utan dessutom ett mycket smart och effektivt sätt att marknadsföra sig på och att stärka banden med kollegor och kunder.
Skillnaden mellan en vanlig profilgåva och en julgåva när det kommer till marknadsföring är att den senare handlar mer om gåvan i sig.
Tona ner marknadsföringen
Det är bättre att trycka en diskret logo på en julgåva då man vill betona julen och givandet och inte vara lika uppenbart reklaminriktad.
Resultaten är dock anseende även i dessa fall, då man genom att ge kunder julklappar stärker de goda relationerna och genom att ge sina anställda visar sin uppskattning.
Till syvende och sist handlar julgåvor ändå om marknadsföring och man bör se till att de är genomtänkta.
En bra gåva bör vara användbar liksom återspegla både vem det är som ger den och vem som är mottagare. Man kan anpassa gåvorna därefter och till exempel ge träningsattiraljer till gym eller om man själv är ett fitness företag, medan köksutrustning eller chokladaskar och godis passar bättre som julgåvor inom restaurangbranschen.
Var extra generös
Eftersom det är jul det handlar om bör man vara lite extra generös och till kunder som man uppskattar alldeles extra kan man ge något som känns lyxigt och unikt.
Till sina anställda kan man också ge saker som är mycket användbara och det är trevligt att tänka på deras familjer också.
Kanske en rolig uppsättning med spel och musik, kompletterad med kepsar eller ett gåvokort är alla mycket glädjande gåvor som kommer att löna sig på olika sätt i långa loppet. Julen är en härlig tid och du kan göra den ännu bättre.